اخذ گواهینامه ایزو ISO

اخذ گواهینامه ایزو ISO

سوال بیشتر کاربران این است که مراحل اخذ گواهینامه ایزو ISO چیست. قبل از جوابدهی به این سوال اول باید بدانیم اصلا گواهینامه ایزو ISO چیست؟ ایزو یک سازمان بین المللی و غیر دولتی است که در سال 1947 تاسیس گردید. لغت ISO به معنی یکپارچه سازی، یکسان سازی و یک کلمه کاملا یونانی است. اکثر شرکتها ایزو فقط را برای صادرات، واردارت و شرکت در مناقصات نیاز دارند.

یکی از مهمترین اهداف کاربران دریافت گواهینامه برای وندر لیست است. لیست تامین کنندگان مجاز را AVL یا وندر لیست مینامند. همه گواهینامه های ISO دارای وجاهت بین المللی هستند. گواهینامه های ایزو معتبر حتما باید دارای اعتبار IAF باشند. گواهینامه های ایزو به دلیل پیشرفت تکنولوژی و علم و صنعت باید هر چند سال یکبار آپدیت گردند.

در واقع 2 نوع گواهینامه ایزو داریم. نوع اول گواهینامه مسئولین و مدیران سازمانها برای ساماندهی و بهبود عملکرد سازمان است. نوع دوم گواهینامه شخصی است که مراحل دریافت این دو نوع گواهینامه با هم خیلی فرق میکند. بیشتر سازمانها دارای عضویت ISO هستند. یکی از اعضای اصلی سازمان جهانی ISO ، سازمان ملی استاندارد است.

گواهینامه ایزو برای مناقصات

در واقع گواهینامه ایزو برای مناقصات، یکی از دلایل دریافت گواهینامه ایزو است. دریافت گواهینامه ایزو برای مناقصات از شاخص مثبت در ارزیابی محسوب میگردد. در واقع این نوع گواهینامه دارای بیشترین تقاضای ثبت و صدور ایزو است. شرکتها فقط بخاطر جنبه تشریفاتی آن بدنبال دریافت ایزو هستند و اصلا دنبال اجرای آن نیستند و بدلیل اجباری بودن شرکت در مناقصات آنرا دریافت میکنند. در صورتیکه بیشترین تقاضا برای ایزو در بخش صادرات است و اینهم مانند مناقصات بیشتر جنبه تشریفاتی، تبلیغاتی و مارکتینگی دارد.

گواهینامه ایزو برای وندر لیست

یکی از اهداف کاربران دریافت گواهینامه ایزو برای وندر لیست است. به لیست تامین کنندگان مجاز AVL یا وندر لیست میگویند. دلیل دریافت گواهینامه ایزو برای وندر لیست این است که داشتن گواهینامه ایزو امتیاز خوبی محسوب میگردد. هر کارفرمایی برای ورود به AVL ، خودش دارای قوانین و الزامات مخصوصی است. یکی از بزرگترین و و مهمترین کارفرماهای وندر لیست وزارت نفت است.

گواهینامه داخلی

به معنی گواهینامه داخلی میپردازیم. همه گواهینامه های ایزو دارای جایگاه بین المللی هستند. در حالیکه ما هیچگونه گواهینامه ISO داخلی یا خارجی نداریم. تمام گواهینامه های ایزو باید دارای اعتبار IAF باشند. به مراجعی که مورد تایید IAF نیستند، اصطلاحا به آن ایزو داخلی میگویند که این عبارت کاملا نادرست است.

زیرا مراجعی که گواهینامه ایزو با اعتبار IAF صادر می نمایند داخلی هستند. عبارت گواهینامه داخلی و خارجی تنها حقه دلالان و بازاریابان است. در حالیکه تنها این اعتبار IAF است که گواهینامه را معتبر یا غیر معتبر میکند و به مرجع صادر کننده ایزو داخلی یا خارجی ربطی ندارد.

گواهینامه ایزو ISO معتبر

هر شرکتی تعریف خودش را از گواهینامه ایزو ISO معتبر دارد و خودش را معتبر میخواند. تعداد سازمانهایی که گواهینامه ایزو صادر میکنند بسیار زیادند، در صورتیکه بسیاری از کاربران دچار سردرگمی شدند. این سازمان یک مرکز تحت عنوان مرکز ملی تایید صلاحیت ایران است و نام آن به اختصار NACI است. متقاضیان برای دریافت گواهینامه ایزو معتبر و اینکه دچار سردرگمی نشوند باید به مرکز ملی تایید صلاحیت ایران مراجعه نمایند. مرکز سپاهان HSE با شماره تماس: 03133245512 و شماره تلگرام: 09191371079 بزرگترین مرکز دارنده ایزو معتبر از سازمان ملی استاندارد ایران است.

گواهینامه ایزو با اعتبار IAF

در اصل گواهینامه ایزو با اعتبار IAF یک انجمن بین المللی است که AB را اعتبار سنجی میکند و اعتبار آن بالاست. بیشتر کشورهای دنیا عضو IAF هستند. عبارت IAF مخفف International Accreditation Forum که AB آن باید دارای عضویت IAF باشد. در اصل AB ایی که IAF نیست دارای سخت گیری بیشتری است، هزینه بالاتر و سطوح اعتبار بالاتری دارد.

تمام کشورها دارای یک نماینده قانونی و دولتی در IAF هستند. به نمایندگان هر کشور در IAF در لغت AB یا Accreditation Body میگویند. از دلایل رسمیت AB های هر کشور عضویت در IAF است. خود AB ها به سازمانهای زیردست اعتبار و مجوز صدور مدرک ایزو را میدهند. باید در نظر داشته باشید هر AB در سایت IAF مجوز اعتباردهی هر گواهی ایزو را ندارد.

اخذ فوری و ارزان گواهینامه ایزو ISO قابل استعلام و معتبر
اخذ فوری و ارزان گواهینامه ایزو ISO قابل استعلام و معتبر

گواهینامه ایزو با اعتبار NACI

در واقع گواهینامه ایزو با اعتبار NACI یک گواهینامه معتبر است. گواهینامه NACI مخفف عبارت مرکز ملی تایید صلاحیت ایران است و نام AB ایران در سایت IAF ، را NACI میگویند. تنها AB قانونی و دولتی ایران در انجمن اعتباردهی بین المللی IAF ، مرکز ملی تایید صلاحیت ایران است. این گواهینامه توسط یک CB ایرانی با مجوز اعتبار NACI صادر میگردد و دارای اعتبار IAF است. مدرک NACI بیشتر در شرکتهای دولتی دارای طرفدار است و زمان بیشتر و هزینه بیشتری نسبت به سایر CB ها را دارد. اکثر متقاضیان گواهینامه ISO را از طریق CB های خارجی دریافت میکنند.

پرکاربردترین گواهینامه ایزو

مهمترین و پرکاربردترین گواهینامه ایزو ، گواهینامه ISO 9001 (سیستم مدیریت کیفیت) است. این گواهینامه برای کلیه سازمانها مناسب و پیش نیاز اکثر گواهینامه های ایزو است. استاندارهای ایزو در 2 بخش سیستمهای مدیریتی و محصولات و خدمات ارائه میگردند. قوانین و الزامات بخش سیستمهای مدیریتی در 2 بخش عمومی و تخصصی دسته بندی میگردند.

استاندارهای عمومی، سیستمهای مدیریتی ایزو مشاغل مختلفی را شامل میگردد. استاندارهای تخصصی سیستمهای مدیریتی ایزو، فقط یک نوع حرفه خاص را شامل میگردد. قوانین و دستورالعملهای ایزو در دسته بندی محصولات و خدمات قرار میگیرد. در واقع پر کاربردترین استاندارهای ایزو در ایران، در دسته بندی قوانین و الزامات سیستمهای مدیریتی است.

تاریخچه ایزو

در واقع تاریخچه ایزو در فوریه 1947 بعد از جنگ جهانی دوم و در دفتر مرکزی ژنو سوئیس تاسیس گردید. در اوایل تاسیس ایزو تنها 25 کشور عضو ایزو بودند که بعدا کشورهای بیشتری نیز به ISO پیوستند. ایزو یک سازمان بین المللی و غیر دولتی است که بیش از 160 کشور عضو آن هستند و هر کشور دارای یک یا نمایندگانی در آن است. مانند موسسه استاندارد ملی آمریکا(ANSI) که نماینده ایالات متحده است.

انواع گواهینامه های ایزو

در واقع انواع گواهینامه های ایزو شامل 2 نوع گواهینامه های عمومی و گواهینامه های تخصصی هستند.

گواهینامه های عمومی

در واقع گواهینامه های عمومی به گواهینامه هایی گفته میشود که برای کلیه مشاغل و در تمامی صنایع کاربرد دارند و شامل گواهینامه ISO 9001 ، ISO 14001 و گواهینامه ISO 45001  هستند.

گواهینامه های تخصصی

در اصل گواهینامه های تخصصی به گواهینامه هایی گفته میشود که تنها در یک حوزه بخصوص و برای یک حرفه قابل استفاده هستند. مانند گواهینامه ISO 22000 (سیستم مدیریت ایمنی در حوزه صنایع غذایی) که فقط مختص فعالیتهای مربوط با صنایع غذایی است. برای مثال از گواهینامه ISO 22000 نمیتوانید در حوزه دیگری جز صنایع غذایی استفاده نمایید.

انواع گواهینامه ایزو

در این مقاله در مورد انواع گواهینامه های ایزو به اختصار میپردازیم.

گواهینامه ایزو ISO 9001

در اصل گواهینامه ایزو ISO 9001 ، یکی از عمومی ترین و پر کاربردترین گواهینامه هاست که برای سیستم مدیریت کیفیت مورد استفاده قرار میگیرد. این ایزو بدلیل عمومی بودن و مهمترین گواهینامه، بعنوان گواهینامه مادر شناخته میگردد. این گواهینامه اولین بار در سال 2008 ویرایش گردید و بعد در سال 2015 توسط سازمان استاندارد جهانی ایزو بروزرسانی گردید.

گواهینامه ایزو ISO 14001

در واقع گواهینامه ایزو ISO 14001 در مورد سیستم مدیریت زیست محیطی است و جزو گواهینامه های عمومی محسوب میگردد. این ایزو مورد نیاز  تمام شرکتها با هر نوع زمینه فعالیت کاری است و یکی از مهمترین گواهینامه هاست. برای شرکت در مناقصات مورد استفاده قرار میگیرد و بیشتر کارفرمایان آنرا درخواست میکنند. این گواهینامه در سال 2015 مورد ویرایش قرار گرفت.

گواهینامه ایزو ISO 45001

در اصل گواهینامه ایزو ISO 45001 در مورد سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی است. این گواهینامه در سال 2018 مورد ویرایش قرار گرفت. این گواهینامه در کنار ISO 9001 و ISO 14001 از عمومی ترین نوع استاندارهاست. دریافت همزمان دو گواهینامه ISO 14001 و ISO 45001 باعث ایجاد گواهینامه HSE-MS میگردد. این استاندارد بعنوان یک استاندارد جهانی جایگزین OHSAS 18001 گردید که دلیل آن ضعف OHSAS 18001 بود و اوهساس 18001 فاقد اعتبار است. این گواهینامه در کنار ایزو 14001 معنا پیدا میکند.

گواهینامه ایزو ISO 10002

در واقع گواهینامه ایزو ISO 10002 در مورد سیستم مدیریت کیفیت، رضایت مندی مشتریان و رسیدگی به شکایات مشتریان کاربرد دارد. پیش نیاز این گواهینامه، گواهینامه ایزو ISO 9001 است.

گواهینامه ایزو ISO 10004

در اصل گواهینامه ایزو ISO 10004 در مورد سیستم مدیریت کیفیت، رضایت مندی مشتریان و رسیدگی به شکایات مشتریان کاربرد دارد. این ایزو در سال 2018 مورد ویرایش و بازنگری قرار گرفت. جهت دریافت این ایزو باید گواهینامه ISO 9001 بطور همزمان یا بصورت پیش نیاز دریافت گردد. توصیه ما این است که گواهینامه ISO 10002 در الویت باشد.

گواهینامه ایزو ISO 31000

در واقع گواهینامه ایزو ISO 31000 در مورد مدیریت ریسک و مدیریت آن در سازمان است. این ایزو در سال 2009 ارائه گردید، اما در سال 2018 مورد ویرایش قرار گرفت. این استاندارد برای هر شرکتی مناسب است و در طول عمر سازمان مورد استفاده قرار میگیرد.

گواهینامه ایزو ISO 10015

در اصل گواهینامه ایزو ISO 10015 برای سیستم مدیریت کیفیت و شایستگی افراد با موضوع صلاحیت و شایستگی کارکنان شرکت است. این گواهینامه در سال 2019 مورد ویرایش قرار گرفت.

گواهینامه ایزو ISO 22000

در واقع گواهینامه ایزو ISO 22000 برای مدیریت ایمنی مواد غذایی است و در سال 2010 منتشر گردید. بدلیل جهانی بودن، این گواهینامه طرفداران بیشتری دارد. شرکتهای فعال در حوزه صنایع غذایی گواهینامه ISO 22000 را به گواهینامه FSSC 22000 ترجیح میدهند.

گواهینامه ایزو ISO 29001

در اصل گواهینامه ایزو ISO 29001 برای سیستم مدیریت مدیریت کیفیت صنایع نفت، گاز و پتروشیمی است. دلیل شباهت زیاد این گواهینامه به گواهینامه ایزو ISO 9001 ، اساس این ایزو براساس سیستم مدیریت کیفیت است. این استاندارد با ویرایش 2020 منتشر گردید. این ایزو مناسب مناقضات دولتی و غیردولتی است و کارفرمایان آنرا از پیمانکاران درخواست میکنند.

این گواهینامه فقط جهت شرکت در مناقصات کاربرد دارد. این ایزو برای وندور لیست یا AVL نفت است. زیرا تمام سازمانهای تامین کننده کالای نفتی باید وارد وندور یا AVL  گردند. برای ورود به وندور شرکتها باید حداقل 5600 امتیاز از 10000 امتیاز را کسب نمایند.

گواهینامه ایزو ISO 13485

در واقع گواهینامه ایزو ISO 13485 برای سیستم مدیریت کیفیت تجهیزات پزشکی است. دریافت این گواهینامه کمی سختتر از دریافت گواهینامه ایزو ISO 9001 است و دلیل آن سختگیری سازمان استاندارد جهانی در مورد تجهیزات حساس پزشکی است. وزارت بهداشت اعلام نموده که شرکتهای تولید کننده تجهیزات پزشکی باید گواهینامه ایزو ISO 13485 را دریافت نمایند.

گواهینامه HACCP

در اصل گواهینامه HACCP مخفف Hazard Analysis Critical Control Point به معنی تجزیه و تحلیل خطرات، ریسکها و شناخت کنترل بحرانست. این گواهینامه یک استاندارد آمریکایی است و مختص صنایع غذایی و زیر مجموعه گواهینامه ISO 22000 است. این استاندارد باعث افزایش کیفیت محصول و شناسایی مواد خطر آفرین میگردد.

گواهینامه ایزو ISO 27001

در واقع گواهینامه ایزو ISO 27001 مختص سیستم مدیریت امنیت اطلاعات است. پیش نیاز این گواهینامه، گواهینامه ایزو ISO 9001 است. گواهینامه ایزو ISO 27001 با استاندارد مدیریت خدمات IT یا ISO 20000 بسیار فرق دارد. این گواهینامه باید استانداردهای مربروط به مدیریت خدمات IT را اجرا نماید. این گواهینامه باعث کاهش هزینه ها و ریسکها، افزایش اعتماد به مشتریان و کاهش نقض های امنیتی میگردد.

گواهینامه ایزو ISO 10001

در اصل گواهینامه ایزو ISO 10001 مختص سیستم مدیریت رضایت مندی مشتریان است و هدف آن رضایت مشتریان است. گواهینامه ایزو ISO 10001 با راهکارها ودستورالعملهای تخصصی که اجرا می نماید، باعث افزایش رضایت مندی مشتریان میگردد. چون گواهینامه ایزو ISO 9001 پیش نیاز گواهینامه ایزو ISO 10001 است، بنابراین اول باید ISO 10001 پیاده سازی گردد.

گواهینامه ایزو ISO/IEC 17025

در واقع گواهینامه ایزو ISO/IEC 17025 برای صلاحیت آزمایشگاه های آزمایش و کالیبراسیون است. این ایزو یک استاندارد بین ISO و IEC که هر دو نهاد رسمی و بین المللی هستند، است. این استاندارد قابل اجرا برای تمام سازمانهایی که فعالیت آزمایشگاهی دارند، بدون در نظر گرفتن تعداد پرسنل است. این ایزو باید توسط مراجع اعتبار دهنده AB صادر گردد.

گواهینامه ایزو ISO/IEC 27001

در اصل گواهینامه ایزو ISO/IEC 27001 برای فناوری اطلاعات، تکنیکهای امنیتی، سیستمهای مدیریت امنیت اطلاعات است. الزامات مندرج در این گواهینامه عمومی وقابل اجرا برای تمام سازمانها بدون در نظر گرفتن نوع، اندازه یا ماهیت آنها هستند.

گواهینامه ایزو ISO/IEC 27001 و 27002

در واقع گواهینامه ایزو ISO/IEC 27001 و 27002 را بنام بسته تکنیکهای امنیت فناوری اطلاعات میشناسیم. کار آن شناسایی الزامات امنیتی یک سازمان، خطرات و انتخاب کنترلها برای الزامات و خطرات با استفاده از مدل Plan-Do-Check-Act است.

گواهینامه IMS

در اصل گواهینامه IMS شامل سه استاندارد 9001 ،14001 و 45001 است و یکی از مهمترین گواهینامه ها با عنوان سیستم مدیریت یکپارچه است. این ایزو مخصوص یک موضوع خاص نیست بلکه یک استاندارد از ادغام سه گواهینامه ایزو 9001 ، 14001 و 45001 است. هر شرکتی که گواهینامه IMS را دریافت می نماید، یعنی هر سه استاندارد 9001 ،14001 و 45001 را بصورت همزمان کسب نموده است.

گواهینامه HALAL

در واقع گواهینامه HALAL توسط شرکتهای عضو کنفرانس پایه گذاری گردید. شامل یکسری دستورالعملهای اسلامی برای اثبات حلال بودن انواع غذاهاست. دو نهاد موسسه جهانی حلال و سازمان غذا و دارو در مورد ثبت و صدور گواهینامه حلال با یکدیگر اختلاف دارند، طوریکه هر کدام دیگری را متهم به عدم صلاحیت میکند و فقط خود را صلاح میداند.

گواهینامه SFBB

در اصلی گواهینامه SFBB مخفف عبارت Safer Food Better Business (آژانس  استاندارد غذایی انگلستان) است. گواهینامه SFBB استاندارد جهانی ثبت CB اکثر کشورها تمایل دارند، گواهینامه SFBB را دریافت نمایند.

گواهینامه ایزو ISO 20815

در واقع گواهینامه ایزو ISO 20815 مدیریت قابلیت اطمینان در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی است. گواهینامه ایزو ISO 20815 به همراه گواهینامه ایزو ISO/TS 29001 دریافت میگردد.

گواهینامه ایزو ISO 22301

در اصل گواهینامه ایزو ISO 22301 استاندارد بین المللی است که در زمینه امنیت و انعطاف پذیری، سیستمهای مدیریت تدوام کسب و کار تهیه و تدوین میگردد. هدف این ایزو جلوگیری و انعطاف پذیری هنگام اختلالات، بهبود و افزایش کیفیت و کارایی، افزایش عملکرد سازمان، صرفه جویی و تقویت مدیریت داخلی آماده سازی و پاسخگویی در برابر حوادث است.

گواهینامه ایزو ISO 29993

در واقع گواهینامه ایزو ISO 29993 الزامات لازم برای مراکزی که خدمات آموزشی ارائه میدهند، مناسب است. هدف آن افزایش رضایت مشتری، افزایش رقابتی، افزایش سطح کیفیت و پیگیری در جهت بهبود فرآیندهای آموزشی است. این ایزو برای مراکز آموزشی مناسب و مفید است. نیازسنجی بابت آموزش، برنامه ریزی، آموزش ارزیابی و اثر بخشی آموزش چهار مرحله اصلی آموزش هستند.

گواهینامه ایزو ISO 10006

در واقع گواهینامه ایزو ISO 10006 سیستم مدیریت کیفیت، مدیریت پروژه برای شرکتهای پروژه محور است.

گواهینامه ایزو ISO 21502

این گواهینامه ایزو ISO 21502 استاندارد مدیریت پروژه، برنامه و پورتفولیو، راهنمای مدیریت پروژه است. این گواهینامه قابل اجرا برای هر سازمانی از دولتی، خصوصی، خیریه و هر نوع پروژه بدون در نظر گرفتن هدف است. این ایزو بیشتر مناسب و مورد استفاده شرکتهای ساختمانی و عمرانی است.

گواهینامه ایزو ISO 21500

این گواهینامه ایزو ISO 21500 سیستم مدیریت پروژه است. گواهینامه ایزو ISO 9001 پیش نیاز گواهینامه ایزو ISO 21500 است در حالیکه این ایزو جایش را به گواهینامه ایزو ISO 21502 داده است.

گواهینامه ایزو ISO 20000

این گواهینامه ایزو ISO 20000 سیستم مدیریت خدمات IT است، گواهینامه ایزو ISO 9001 پیش نیاز گواهینامه ایزو ISO 20000 است.

گواهینامه ایزو ISO 15189

در واقع گواهینامه ایزو ISO 15189 سیستم مدیریت کیفیت ویژه آزمایشگاه تشخیص طبی، آزمایشگاه های تشخیص درمانی است. گواهینامه ایزو ISO 9001 پیش نیاز گواهینامه ایزو ISO 20000 است.

گواهینامه HSE-MS

در اصل گواهینامه HSE-MS سیستم مدیریت بهداشت ایمنی و محیط زیست است. بیشتر شرکتهای پیمانکاری به دنبال دریافت این گواهینامه هستند. گواهینامه HSE-MS بسیار شبیه دو استاندارد ISO 14001 و ISO 45001 است.

گواهینامه ایزو ISO 16945

این گواهینامه ایزو ISO 16945 برای کیفیت صنایع خودرو سازی است.

گواهینامه ایزو ISO 16949

در اصل گواهینامه ایزو ISO 16949 سیستم مدیریت کیفیت در صنایع خودرو سازی و فقط مختص صنعت خودرو سازی است. این گواهینامه تقریبا همان گواهینامه ایزو ISO 9001 است.

گواهینامه ایزو ISO 10668

در واقع گواهینامه ایزو ISO 10668 استاندارد ارزش گذاری برند است. در ایران اشخاصی که گواهینامه ایزو ISO 10668 را دارند، یعنی برندشان دارای ارزش بالایی است.

گواهینامه ایزو ISO 26000

در واقع گواهینامه ایزو ISO 26000 استاندارد مسئولیت اجتماعی است.

گواهینامه ایزو ISO 50001

در اصل گواهینامه ایزو ISO 50001 سیستم مدیریت انرژی است. هدف اصلی این ایزو کمک و راهنمایی به سازمانها برای بهبود کارایی و مصرف انرژی است. اجرای گواهینامه ایزو ISO 50001 باید باعث صرفه جویی و کاهش هزینه ها، کاهش تولید و انتشار گازهای گلخانه ای توسط سازمان از طریق استقرار مدیریت نظام مند گردد. این گواهینامه در تمامی سازمانها بدون در نظر گرفتن موقعیت جغرافیایی، فرهنگی و سیاسی قابل اجراست.

گواهینامه ایزو ISO/EN 16001

کاربران گواهینامه ایزو ISO/EN 50001 بسیار شبیه گواهینامه ایزو ISO/EN 16001 است و تکامل یافته گواهینامه ایزو ISO/EN 16001 ، گواهینامه ایزو ISO/EN 50001 است. برای کسب اطلاعات لازم جهت شناسایی هر نوع استانداری به سایت سازمان استاندارد جهانی مراجعه نمایید.

گواهینامه ایزو ISO 10001

متقاضیان گواهینامه ایزو ISO 10001 برای طراحی، مستند سازی و اجرای سیستم مدیریت رضایت مشتری صادر میگردد. دریافت این گواهینامه باید بطور همزمان یا پیش نیاز گواهینامه ایزو ISO 9001 است. توصیه ما به شما دریافت گواهینامه 10001 و 10002 و 10004 است که ابتدا گواهینامه 10002 و گواهینامه 10004 یا هر سه با هم است. این ایزو برای هر سازمانی با هر زمینه فعالیتی کاربرد دارد که دریافت آن به همراه دریافت گواهینامه ایزو ISO 9001 است.

گواهینامه ایزو ISO 10002

متقاضیان عزیز گواهینامه ایزو ISO 10002 برای رسیدگی به شکایات مشتریان و کارفرمایان مورد استفاده قرار میگیرد. این ایزو در سال 2018 مورد ویرایش قرار گرفت. این گواهینامه با ایزو 9001 و 9004 سازگار است و میتواند مستقل از ایزو 9001 و ایزو 9004 مورد استفاده قرار گیرد.

مدارک مورد نیاز اخذ گواهینامه ایزو

به بررسی مدارک مورد نیاز اخذ گواهینامه ایزو میپردازیم. تهیه مدارک ایزو بسیار آسان است. اولین مدرک، فرم ثبت نام گواهینامه ایزو یا Application Form است. فرم ثبت نام گواهینامه ایزو دارای چندین قسمت است. قسمت اول پر کردن مشخصات مدیر عامل و سازمان است. قسمت بعدی نام شرکت صادر کننده ایزوست. بعد از مشاوره و راهنمایی توسط کارشناسان مجرب فرم ثبت نام تکمیل و به مرحله اجرا میرود.

مدرک موردنیاز دوم تهیه مستندات ایزوست، که دو نوع گواهینامه یکی با اعتبار IAF و دیگری بدون اعتبار IAF هستند. گواهینامه دارای اعتبار IAF نسبت به گواهینامه بدون IAF گران تر است و دلیل آن نیز اجرای مستندات ایزوست. در حالیکه صدور گواهینامه بدون اعتبار IAF بخاطر عدم اجرای استاندارها ارزان است.

اخذ فوری و ارزان گواهینامه ایزو ISO قابل استعلام و معتبر
اخذ فوری و ارزان گواهینامه ایزو ISO قابل استعلام و معتبر

شرایط دریافت گواهی نامه ایزو

دانستن شرایط شرایط دریافت گواهی نامه ایزو مهم است. دریافت گواهینامه ایزو در حالت IAF و بدون IAF درای شرایط متفاوتی است. اگر سازمان یا شرایط گواهینامه ایزو با اعتبار IAF بخواهد، باید CB های IAF دار را انتخاب کند. دلیلی که زمان و هزینه صدور را متفاوت میکند، حجم سازمانی، تعداد پرسنل و گواهینامه های ایزوست. تمام شرکتها با هزینه فعالیتی میتواند ایزو دریافت نمایند.

مدارک ثبت نام دریافت گواهینامه ایزو

به مدارک ثبت نام دریافت گواهینامه ایزو بپردازیم. برای ثبت نام ایزو باید فرم درخواست گواهینامه ایزو را تکمیل و ارسال نمایید. تمامی آیتمها را با دقت پر نمایید. سه مورد مهم شامل نام مجموعه، آدرس و زمینه فعالیت را به زبان فارسی و زبان انگلیسی پر نمایید. این سه مورد که انگلیسی هستند، همانی است که در اصل گواهینامه ایزو درج میگردد. این فرم شامل انتخاب مرجع صادر کننده ایزو و همچنین مبالغ و هزینه های شخصی است.

مراحل دریافت گواهینامه ایزو

در مورد مراحل دریافت گواهینامه ایزو بدانید. شرکتها به دلایل مختلفی گواهینامه ایزو دریافت میکنند. مثلا برای شرکت در مناقصات، ورود به وندور لیست، شرکتها مثل وزارت نفت، برند سازی، تبلیغات و پیاده سازی است. برای هر کدام از این دلایل مراحل دریافت گواهینامه ها با یکدیگر متفاوت هستند. پس قبل از دریافت ایزو باید از خودتان بپرسید که قصدتان از دریافت ایزو چیست و گواهینامه ایزو برایتان چه کاربردی دارد و هدفتان از دریافت ایزو چیست.

مراحل اخذ مدرک ایزو با پیاده سازی

در مورد مراحل اخذ مدرک ایزو با پیاده سازی میپردازیم. اینکه مجوعه ای بدنبال دریافت ایزو برای پیاده سازی باشد. این مراحل برایش سخت تر و پیچیده تر است. زمان بیشتری باید صرف کند. در حالیکه  شرکتی که قصد ورود به مناقصات را دارد، این مراحل برایش بسیار راحت است. دلیل آن فقط این است که شرکت مورد نظر فقط به دنبال دریافت برگه ایزوست.

ممیزی صدور گواهینامه ایزو

به مطلب ممیزی صدور گواهینامه ایزو دقت نمایید. از لحاظ ساختاری فرآیند ممیزی داخلی با فرآیند ممیزی صدور گواهینامه یکی است. در حالیکه هدف اصلی ممیزی صدور گواهینامه فقط اخذ ایزوست و ممیزی داخلی توسط خود شرکت انجام میگیرد.

فقط افراد فنی و با تجربه میتوانند ممیزی ایزو انجام دهند. معنی لغوی ممیزی یا حسابرسی ایزوست و لغت انگلیسی آن AUDIT است و در انگلیسی به ممیزی داخلی Internal Audit و به فرآیند صدور گواهینامه Certification Audit میگویند. پس از پیاده سازی سیستم مدیریتی زمان ممیزی صدور گواهینامه ISO است.

ممیزی مراقبتی سالیانه

در مورد ممیزی مراقبتی سالیانه بدانید. گواهینامه ایزو باید هر سال مورد ممیزی سالیانه قرا گیرد که به آن ممیزی سالیانه میگویند. 50% از شرکتها ممیزی مراقبتی سالیانه را انجام نمیدهند. یکی از این دلایل این است که سال بعد آن موضوعی که برایش گواهینامه گرفتند دیگر اهمیت ندارد. بخاطر همین بدنبال ممیزی مراقبتی سالیانه نیستند. ممیزی مراقبتی سالیانه تنها برای شرکتهایی اهمیت دارد که یک سیستم مدیریتی واقعی استقرار دارد.

مزایا و فواید گواهینامه ایزو

میدانید مزایا و فواید گواهینامه ایزو چیست؟ افزایش کیفیت، بهبود مستمر و کارایی یکی از استاندارهای ایزو هستند. گواهینامه های ایزو باعث افزایش بهره وری و سود آوری بیشتر میگردد. دلیل که باعث افزایش اعتبار یک سازمان میگردد، حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی است. دلیل رضایت نیروی انسانی افزایش ایمنی در محیط کار است و استانداردهای ایزو خطرات ناشی از کار را به صفر میرساند. استاندارهای ایزو باعث افزایش جلب رضایت مشتریان و افزایش رعایت اصول مشتری مداری میگردند.

مزایا و فواید گواهینامه ایزو شامل موارد زیر میگردد:

افزایش سود بیشتر، افزایش سطح کیفیت محصولات و خدمات، کاهش یا حذف ضایعات، صرفه جویی در هزینه تولید یا اجرای خدمات، کاهش یا حذف ضایعات، تولید نظم سازمانی در سطح شرکت، افزایش فرصتها و کاهش ریسکها، افزایش انگیزه شغلی بین کارکنان و پرسنل، دستیابی به نیازها و الزامات ذینفعان است.

مدت اعتبار انواع گواهینامه ایزو

به مدت اعتبار انواع گواهینامه ایزو دقت نمایید. تمام مراجع ثبت و صدور گواهینامه، اعتبار انواع گواهینامه را 3 ساله تعیین نمودند. در حالیکه شرط اعتبار 3 ساله گواهی نامه ایزو ممیزی مراقبتی سالیانه است. یکی از دلایلی که باعث از اعتبار ساقط شدن گواهینامه ایزوست، عدم ممیزی مراقبتی سالیانه است.

نحوه استعلام گواهینامه های ایزو

در مورد نحوه استعلام گواهینامه های ایزو بیشتر بدانید. استعلام گواهینامه ایزو به 2 طریق و بسیار راحت انجام میپذیرد. استعلام از طریق سایت IAF اصلی و استعلام از طریق مرکز سپاهان HSE انجام میگیرد.

نحوه استعلام از طریق سایت IAF اصلی

در مورد نحوه استعلام از طریق سایت IAF اصلی ، نهاد IAF یک نهاد نهاد مورد تایید سازمان استاندارد است. ایران سازمان ملی استاندارد ایران نیز عضو نهاد IAF است. در نتیجه برای استعلام گیری گواهینامه ایزو باید به سایت IAF مراجعه نمایید. بدلیل جعل و کلاهبرداری های زیادی و برای استعلام IAF فقط به سایت WWW.IAF.NU مراجعه نمایید.

در صورتی که اعتبار لازم و اصلی را ندارد که از طریق سایت اصلی IAF مورد استعلام قرار گیرد. سایت دیگری که نهاد IAF اعلام نموده و شما میتوانید نام شرکت خود، وضعیت اعتبار مدرک ایزو را استعلام بگیرید. سایت WWW.IAFCERTSEARCH.ORG است که  در این سایت مرجع صادر کننده و مرجع اعتبار دهنده را نیز نمایش میدهد.

نحوه استعلام از طریق سپاهان HSE

در مرود نحوه استعلام از طریق سپاهان HSE باید با مرکز مشاوره سپاهان HSE تماس حاصل بفرمایید. میتوانید خدمات استعلام گیری گواهینامه ایزو ، گواهینامه HSE ، گواهینامه CB و هر نوع گواهینامه دیگری را از ما دریافت نمایید. شما میتوانید با مرکز مشاوره سپاهان HSE با شماره تماس: 03133245512 و شماره همراه: 09191371079 تماس حاصل بفرمایید. از کارشناسان ما بخواهید تا اصالت گواهینامه شما را استعلام نمایند. نگران نباشید کارشناسان مجرب ما با دقت کامل گواهینامه های شما را اعتبار سنجی میکنند.

مراجع صادر کننده گواهینامه ایزو

در مورد مراجع صادر کننده گواهینامه ایزو توضیح میدهیم. به مراجع صادر کننده ایزو CB میگویند. در واقع CB ها روند پیاده سازی استاندارها را در سازمان تایید میکنند و باعث صدور گواهینامه میگردند. نزدیک به 400 CB در ایران با برندها و قیمتهای متفاوتی وجود دارد. یکسری از CB ها مستقل و یکسری تحت نظر مراجع بالا دست فعالیت دارند.

دلیل هزینه بالا، سطح اعتبار بالای مراجع صدور گواهینامه، سخت گیری بیشتر و زمان بیشتر است. تنها زمانی CB پیاده سازی استاندارد را در سازمان تایید میکند که گواهینامه ISO از یک مرجع صادر گردد. CB معتبر تحت نظر AB معتبر است.

مراجع بالا دست CB ها در واقع AB ها هستند و مراجعی هستند که باعث اعتبار دهی CB ها میگردند. در واقع AB مخفف Accreditation Body است و میتواند دولتی یا خصوصی باشد. یعنی CB ها به AB درخواست میدهند و AB ، CB ها را ارزیابی و رتبه بندی میکند. در واقع AB ها آن CB را در سایت خودشان ثبت میکنند.

نماد NACI در واقع AB های دولتی ایران یا سازمان ملی تایید صلاحیت است. نهاد AB آلمان داکس DAKKS ، انگلیس UKAS و AB های کشور آمریکا ANAB-ANSI-IAS  هستند. در اصل AB های معتبر را فقط در سایت IAF میتوانید پیگیری نمایید.

گواهینامه های اکریدیت و نان اکریدیت

معنی گواهینامه های اکریدیت و نان اکریدیت را بدانید. زمانی که شما گواهینامه را از یک CB دریافت میکنید، لوگوی موردنظر CB در گواهینامه شخص است. این لوگو باعث اعتبار گواهینامه است. در صورتیکه آرم AB نیز در کنار CB آورده میشود که CB تحت نظر AB باشد. زمانی گواهینامه اکردیت (تایید شده) است که گواهی نامه را از CB که تحت نظر AB است، دریافت کند. زمانی گواهینامه نان اکریدیت (تایید نشده) است که CB تحت نظر AB اعتباردهی نشود.

گروه مشاوره سپاهان با تخصص و تجربه خود در این زمینه، به سازمانها کمک مینماید تا این مراحل را بدرستی طی نمایند و گواهینامه ایزو را بسرعت و با کمترین هزینه ممکن دریافت کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان، میتوانید با شماره تماس: 03133245512 و  شماره همراه: 09191371079 تماس حاصل بفرمایید.

صدور گواهینامه ISO 9001
اخذ ارزان و فوری انواع گواهینامه ایزو قابل استعلام و معتبر

فهرست محتوای این مقاله